0. Bestuur en Ondersteuning

0.2 Burgerzaken

Wat gaan we daarvoor doen?

Inwoners en organisaties kunnen bij het Servicecentrum terecht voor rijbewijzen, reisdocumenten en vele andere producten en diensten. Een deel van de dienstverlening is tevens digitaal via de website beschikbaar. De gemeente is, naast het fysieke Servicecentrum, bereikbaar via de website, telefoon (14 070), sociale media (Twitter, Instagram en Facebook) en e-mail. Het is mogelijk om zelf of via de telefoon een afspraak te maken voor een bezoek aan het Servicecentrum Leidschendam. Wanneer een fysiek bezoek onmogelijk is, kan een huisbezoek geregeld worden.

Stand van zaken:

Op basis van bezoekgegevens en gegevens over de tijd tussen het maken van een afspraak en het daadwerkelijk afspreken, wordt de baliecapaciteit aangepast. Dit betekent dat er bij toenemende drukte meer agendaplaatsen beschikbaar zijn. Op deze manier passen wij de openingstijden aan, aan de vraag van de inwoners. Hierdoor is het aantal bezoekers aan het Service Centrum zonder afspraak gedaald. Nieuwe medewerkers zijn geworven en ingewerkt, de capaciteit is voldoende voor het activiteitenvolume.

 Acties 2023

Status

Opstellen uitvoeringsplan om de dienstverlening te verbeteren en toegankelijker te maken.

Starten met het toegankelijker maken van de dienstverlening. Heldere communicatie en aansluiten op de Direct Duidelijk campagne maakt hier onderdeel van uit.

Aansluiten van openingstijden van het Servicecentrum op de vraag van onze inwoners.

Opstellen van een plan op om flexibel in te spelen op het effect van de volumeontwikkeling van reisdocumenten en rijbewijzen.

Implementeren van de maatregelen die voortvloeien uit de aandacht van het Rijk voor het voorkomen van fraude bij reisdocumenten.

Ontwikkelen van een methode om de telefonische bereikbaarheid en de kwaliteit van onze dienstverlening meetbaar te maken en zo te verbeteren.

Begin 2023 maakt de gemeente het weer mogelijk om contant te betalen in het Servicecentrum.

De maatregelen realiseren die voortvloeien uit de nieuwe wet en regelgeving voor verkiezingen.

In 2023 zorgen we ervoor dat iedereen zijn stem kan uitbrengen bij de verkiezingen van de provinciale staten en waterschapsbestuur.

Toelichting afwijkingen acties:

Bij het Service Centrum is geconstateerd dat de situatie waarbij contant geld nodig is in de praktijk zelden voorkomt. Als dit wel voorkomt, dan wordt het in overleg met de klant passend opgelost. Daarnaast zijn de kosten om contant betalen mogelijk te maken € 150.000 in vier jaar. Deze combinatie heeft ervoor gezorgd dat de motie is ingetrokken en dit onderwerp niet langer actueel is.

Vooruitblik:

Op dit moment wordt de telefonische bereikbaarheid op weekbasis gemeten. De uitkomsten worden gedeeld binnen de organisatie met advies over verbetermogelijkheden.

Deze pagina is gebouwd op 05/25/2023 15:20:45 met de export van 05/24/2023 11:51:40