2. Verkeer en Vervoer

2.1 Verkeer en Vervoer

Wat gaan we daarvoor doen?

Leefbaarheid in relatie tot verkeer verdient de komen de jaren extra aandacht. We willen samen met de bewoners het Damcentrum autoluw maken. We kijken daarbij naar mogelijkheden van een herinrichting, waarbij de auto te gast is en onderzoeken of een milieuzone hieraan kan bijdragen.
We brengen de gesprekken op gang met relevante partijen om te komen tot een gezamenlijk initiatief ter ondertunneling van de Utrechtsebaan tot Huygenstunnel.
Met subsidie van het Rijk en de MRDH wordt een aantal extra verkeersveiligheidsprojecten voorbereid om de positie van (kwetsbare) weggebruikers te verbeteren. Hindernissen voor fietsers en voetgangers nemen we weg door veilige en comfortabele fiets- en wandelpaden en het optimaal inrichten van kruispunten. We stellen een actieplan verkeersveiligheid op, met veel aandacht voor participatie. In Stompwijk starten we in we met de herinrichting van de Dr. van Noortstraat om deze autoluw te maken, nu de nieuwe rondweg in gebruik genomen is.
Deelmobiliteit en elektrisch rijden blijven we stimuleren. Wel gaan we strenger handhaven om overlast van deeltweewielers te verminderen.

We verbeteren de bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg per fiets door de regionale fietsroutes Velostrada (Voorburg Noord – Binckhorst) en het Trekfietstracé (Westvlietweg – Binckhorst).

Stand van zaken:

Met een Plan van aanpak voor Damcentrum wordt in het tweede kwartaal van 2023 gestart. Daarnaast wordt een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar de effecten van milieu- en zero emissiezones gemeentebreed. Hierbij wordt ook de mogelijkheid van logistieke hubs betrokken, omdat dit sterk samenhangt met milieuzones voor vrachtverkeer.

De gemeente Leidschendam-Voorburg wil samen met buurgemeenten een lange termijnverkenning maken voor het gebied binnen de Haagse agglomeratie dat doorsneden wordt door de A12 en het naastgelegen spoor. Doel is een groot en binnen de Haagse agglomeratie centraal gelegen en goed bereikbaar ontwikkelgebied te creëren waar in de toekomst geleefd, gewerkt, geleerd en gewoond kan worden. De komende maanden wordt onderzocht hoe deze opgave als gezamenlijk verkenningsproject met onze buurgemeenten kan worden opgepakt.

De extra verkeersveiligheidsprojecten die in voorbereiding zijn, worden opgenomen in het Uitvoeringsprogramma van het Verkeers- en Vervoerplan 2023. Daarnaast is verbetering van de verkeersveiligheid een vast onderdeel bij beheer en onderhoud van de openbare ruimte en in ruimtelijke plannen. In het kader van het actieplan verkeersveiligheid zijn met de zogenaamde wijkprikker aandachtspunten opgehaald die de komende periode gebruikt worden voor het maken van het actieplan. De herinrichting van de Dr. Van Noortstraat is in voorbereiding. De planning is om in het vierde kwartaal te starten met de uitvoering van de ondergrondse werkzaamheden.

Op het gebied van deelmobiliteit wordt momenteel een verkenning met de buurgemeenten uitgevoerd met als doel waar mogelijk regionaal samen te werken, zodat deelmobiliteit voor gebruikers en aanbieders zo eenvoudig en eenduidig mogelijk wordt. Het aantal aanbieders van deeltweewielers is momenteel beperkt, waardoor de overlast van fout geparkeerde voertuigen is afgenomen. Het aantal laadpalen wordt verder uitgebreid, volgend op de extra vraag. Met ingang van april wordt het mogelijk om elektrische auto’s op te laden vanaf een privaat oplaadpunt, terwijl deze op een openbare parkeerplaats geparkeerd staat. Hiervoor zullen kabelgoten in het trottoir worden aangelegd.

De planvorming voor de Velostrada tussen Binckhorst en station Den Haag Laan van NOI heeft vertraging opgelopen en wordt in het tweede kwartaal weer opgepakt. Voor het tracé van de metropolitane fietsroute van Pijnacker naar Den Haag hebben gesprekken plaatsgevonden met Provincie Zuid-Holland, eigenaar van de Nieuwe Tolbrug. Nader onderzoek volgt vanaf het tweede kwartaal en besluitvorming in het najaar.

In de programmabegroting 2023-2026 is de motie Kwaliteitsimpuls openbare ruimte aangenomen. Om hier uitvoering aan te geven is onder andere een extra toezichthouder aangenomen, die de werkzaamheden controleert die buiten uitgevoerd worden. Daarnaast rijdt er een extra reparatiewagen, die ingezet wordt op achterstallig onderhoud naar aanleiding van gedane inspecties. Hier zijn 25 tekeningen (verdeeld over de wijken) van gemaakt met punten die aandacht behoeven, zoals wortelopdruk, verzakkingen en tegels die omhoogsteken (gevaarlijke situaties). Van die 25 tekeningen zijn er nu 7 aangepakt en uitgevoerd. Ook is er ruimte om andere zaken die zich tijdens het werk voordoen op te pakken, bijvoorbeeld van inwoners die hen benaderen. Daar waar het kan worden de boomspiegels vergroot als de wortels van de bomen te weinig ruimte hebben. Als laatste werkt een vakspecialist aan tekeningen om op bepaalde plekken binnen de gemeente de boomspiegels te gaan vergroten, waar de stoepen heel breed zijn.

 Acties 2023

Status

Start herinrichting Dr. van Noortstraat

Opstellen actieplan verkeersveiligheid

Plan van aanpak maken voor het onderzoeken van de mogelijkheden om Damcentrum autoluw te maken door middel van herinrichting

Milieuzone onderzoeken op effectiviteit en haalbaarheid en betrekken bij (effect)onderzoek milieuzones voor de gehele gemeente

We maken het thuis opladen van de elektrische auto makkelijker door het toestaan van een EV-kabelgoot

Toelichting afwijkingen acties:

Door onvoorzien vertrek van de projectleider van het actieplan Verkeersveiligheid treedt enkele maanden vertraging op in het opstellen. Verder hebben de eerste voorbereidingen laten zien dat een groter gebied dan alleen Damcentrum in ogenschouw genomen moet worden om de kansen en randvoorwaarden in beeld te brengen voor de twee opties uit het coalitieakkoord (autoluwe inrichting, milieuzone) én aanverwante ontwikkelingen (met name aansluiting bij de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek). Deze opties en ontwikkelingen moeten bovendien met elkaar in verband worden gebracht: wat is combineerbaar met wat en wat niet? Daarmee is deze verkenning complexer en kost meer tijd dan de eerste gedachte van een verkenning voor een klein gebied. Voor de verkenning wordt dit hele jaar genomen.

Deze pagina is gebouwd op 05/25/2023 15:20:45 met de export van 05/24/2023 11:51:40