Wat gaan we daarvoor doen?
De gemeente streeft naar een geleidelijke mobiliteitstransitie met duurzame mobiliteit. Het openbaar vervoer is daarom een belangrijke pijler onder de bereikbaarheid van de gemeente. In het grootste deel van de gemeente wordt het openbaar vervoer verzorgd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. In Stompwijk is de Provincie Zuid-Holland verantwoordelijk. Verder verzorgt welzijnsorganisatie Woej een busdienst in de delen van Leidschendam die minder goed door het reguliere openbaar vervoer worden bediend; de gemeente verleent hiervoor subsidie.
De gemeente bekijkt samen met de vervoerders hoe het aanbod van openbaar vervoer zoveel mogelijk op maat kan worden gemaakt en er wordt gewerkt aan het behouden en beter benutten van het bestaande openbaar vervoer. Hierbij houdt de gemeente aandacht voor het sociale belang en de betaalbaarheid van vervoer.
Stand van zaken:
In het tweede kwartaal van 2023 wordt toegewerkt naar een definitief Masterplan voor de Bereikbaarheid van CID Binckhorst, inclusief een zogeheten voorkeursbesluit over het aan te leggen hoogwaardig openbaar vervoer. De plannen omvatten ook de Nota van Antwoord over de ingediende zienswijzen en zullen tegelijkertijd in de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg worden besproken. Ook krijgen de raden van de drie gemeenten de plannen, inclusief voorstel tot eigen bijdrage, voorgelegd. Tegelijkertijd heeft Leidschendam-Voorburg in de periode december 2022 - maart 2023 een interactief traject doorlopen in Voorburg-West met bureau Urban Sync. De door omwonenden geleverde inbreng kan worden meegenomen bij de besluitvorming en de verdere uitwerking van de plannen de komende jaren. |
---|
Acties 2023 | Status |
---|---|
De gemeente maakt zich samen met omwonenden en belanghebbenden hard voor een goede en veilige inpassing van het OV vanuit de Binckhorst naar en door Voorburg West. | |
Deelnemen aan het MIRT-Programma Bereikbaarheid Rotterdam-Den Haag en aan MIRT Verkenning Central Innovation District (CID). | |
Een proactieve rol pakken in de regio en inzet (in MRDH-verband) op het Transitieprogramma OV en Corona, waarbij de daling van het OV-gebruik als gevolg van Corona zoveel mogelijk wordt opgevangen (vooralsnog 2023 en 2024). | |
Inzet op verbetering van bereikbaarheid van de Westfield Mall of The Netherlands per OV. | |
Implementatie van automatisch rijdende OV-shuttle tussen station Mariahoeve en Westfield Mall of the Netherlands door onder meer uitvoering van infrastructurele aanpassingen. | |
Beoordelen de Vervoersplannen eind 2023 en verder. Deze dienstregelingen gaan jaarlijks rond medio december in en worden rond de zomer voorbereid. Doorgaans kunnen gemeenten zienswijzen indienen. | |
Aan de raad voorleggen van de voorkeursvariant masterplan bereikbaarheid CID Binckhorst. |
Toelichting afwijking acties:
De aanpak van de mobiliteitsproblematiek heeft zich tot op heden primair gericht op verkeersmanagement van bestaande bezoekersstromen per auto en de discussie om omwonenden in de klankbordgroep over mogelijke parkeerregulering in de omliggende wijken. Het college heeft een bredere aanpak in voorbereiding waarvan de transitie naar duurzame vormen van mobiliteit óók onderdeel is. Daarnaast zullen de kosten van Urban Sync naar verwachting voor de zomer na ondertekening van de Bestuursovereenkomst vanuit het project Verkenning CID Binckhorst worden vergoed. |
---|